PAAAAAAAAAAASTA!!!

Jag erkänner... jag är pasta beroende och visste ni att det finns så sjukt många pasta sorter? Här är några av dem:
  • cannelloni – till rör hoprullade större stycken av utkavlad pasta, fyllda med lite av varje, till exempel köttfärsstuvning, spenat, bacon med mera.
  • farfalle (fjärilsmakaroner) - fyrkantiga pastabitar i mitten hopklämda till veckad, fjärilsartad form.
  • fettuccine – långa som spaghetti men platta till formen, motsvarande nudlar.
  • fusilli (spiraler) - korta och formade som enkel- eller dubbelspiral.
  • gnocchi (benknotor) - ovala pastaklimpar gjorda med potatis eller mannagryn i degen som påminner om kroppkakor. Även små knubbiga snäckor av vanlig pastadeg.
  • maccheroni/maccaroni (makaroner alltå) - korta eller långa rör; de korta kan vara lätt krökta.
  • paglia e fieno (halm och hö) - en blandning av gulvit och grön spaghetti.
  • papardelle – breda tagliatelle. BIG FAT LOOOVE!!!
  • penne – rör, grova som fingrar, snett avskurna; penne = (gåsfjäder)pennor.
  • penne rigate – räfflade penne.
  • ravioli – små kuddar fyllda med köttfärsstuvning och tomatsås.
  • spaghetti - långa trådar. STÖRSTA BEROENDET!!
  • tortellini – små pastahattar, fyllda med ingredienser som ost, spenat eller kött.
Ganska farshierande right? Din favvo mat ? Elelr BEroende?

Åsikter!

Mina åsikter lämnas här:

Jag heter:
Kom ihåg mig till nästa gång!

Min mail: (endast Freja & Amilia får kika)

Min blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0